Europa

Europa is aan het verstarren en Politiek Analist ziet dat de propaganda van Liberale Westerse Democratieën slechts 1 stroming aanhouden. De door een academische elite bedachte stroming van Romantiek > Postkolonialisme > Multiculturalisme > Globalisme.

Waardoor binnen Europa partijen die als extreem rechts worden betiteld, aan invloed winnen.

Doordat het continu leven in een academisch verzonnen wereldbeeld niet realistisch is. De Contra denkwijze volledig is verdwenen uit media en overheid berichtgeving. Terwijl juist dergelijke zienswijze relevant is voor de EU bevolking.

Europa en EU politici in Brussel hebben zich de afgelopen 5 jaar gericht op de subjectieve ervaring als uitgangspunt.

Dat kan militair gezien “Preferente Werkelijkheid” worden genoemd of door politici “Framing“.

Hyperfocus op slechts 1 quasi imaginair georiënteerde stroming in de westerse cultuur

Europa en 3 dominante landen (Dld, FR, UK)

Romantiek is een redelijk onveranderlijke stroming die al begint in de middeleeuwen. Als een tegenreactie op de Verlichting, die eraan vooraf was gegaan, doet Romantiek zich vooral aan het eind van de 18e en in de 19e eeuw sterk gelden in de kunst (beeldende kunst, literatuur en muziek).

Wat opvalt is het feit dat dit met name het intellectuele leven (Elite) betreft in drie Europese landen:

Duitsland

 Frankrijk 

Verenigd Koninkrijk.

De drie landen die in 2025 onder leiding van Engelse machthebber Keir Starmer in London, ten onrechte een Coalition of the Willing rond de propaganda oorlog van Oekraïne afkondigen. Er is immers geen sprake van vredeshandhavings- of conflictstabilisatiedoelen in die afgekondigde samenwerking. De doelen zijn militair gericht en versterken de militaire opbouw in Oekraïne, welke niet dienen ter ondersteuning van doelen die door de Verenigde Naties worden onderschreven.

Om de vraag te kunnen beantwoorden waarom EU zo haatdragend en wraakzuchtig aan het reageren is.

Wat is de reden dat de Coalition of the Warcriminals is opgericht, nadat Voldomar Zelenski uit het Witte Huis is geschopt door President van de USA Donald Trump.

Europa heeft extreem eenzijdig verslag gedaan van het moment waarop Voldomar Zelenski over de scheef ging in het Witte Huis.

Foto van site: https://www.nytimes.com/es/2025/02/28/espanol/estados-unidos/trump-zelenski-reunion-casa-blanca-ucrania-rusia.html en de video van wat er werkelijk gebeurde ophttps://www.foxnews.com/video/6369451601112

Europa heeft extreem eenzijdig verslag gedaan van het moment waarop Voldomar Zelenski over de scheef ging in het Witte Huis. De vraag is waarom geen Nederlander de hele sessie via NOS heeft kunnen zien. Het antwoord ligt in de analyse van de sociale stromingen in die 3 landen.

Politici in Europa verstarren, net als rond Wereldoorlog I en WO II in de imaginare denkbeelden waar de Romantiek > Postkolonialisme > Multiculturalisme > Cosmopolitanism of Globalisme voor staat.

Europa: Waar gaat het mis?

Maatschappelijke (elite)bewegingen bepalen het Europese beleid. Want de twee elkaar tegengestelde stromingen, zijn terug te vinden in het beleid dat Brussel en de EU leiders (inclusief Engeland) volgen

Classicisme

Is gehoorzaamheid aan mensenrechten als natuurlijke rechten en de rol van de rechtsstaat centraal in de EU-verdragen. Modelleren van een vooraf gegeven (natuurlijke) orde stadstaten in Griekenland en Rome vertegenwoordigden de classicistische waarden het vormgeven van realisme, wat een realiteit buiten ons betekent die hersteld kan worden om ontdekt te worden.

Het bevorderen van de hiërarchie van waarden,

  1. Hogere waarden versterken de aandacht voor democratie, vrijheid
  2. Lagere waarden zijn entertainment, welzijn, welvaart, veiligheid
Romantiek

Invloed van de romantische beweging: de kwestie van ontgoocheling (enzauberung)

  • Orde modelleren met idealisme, historisme, verbeelding en creatie.
  • Het vormgeven van een creatie van de werkelijkheid (storytelling).
  • Het bevorderen van verbeeldingskracht, esthetische, poëtische waarden en schoonheid.
De Verlichting

De Verlichting (Der Aufklärung) (Invloedrijk tussen 1940 – 1960, meestal in fragmenten geschreven (c.f. Nietzsche)).

  • Invloed van de verlichtingsbeweging: positivisme, technologie en bureaucratie Frankfurter Schule (Horkhemer/Adorno),
  • Anti: traditie, kerkelijk gezag, religieuze dogma’s. Pro: democratie, heerschappij van vader/koning/middenklasse/bourgeois/heerschappij van de rede.

Via vragen en antwoorden is de van oorsprong moderne natuurkunde de kern van de Verlichting.

Romantiek

De invloed van de romantische beweging is kritiek op de verlichting, vooral de negatieve/destructieve kant. Sinds de ineenstorting van de Europese rijken in de jaren 1950

Eurocentrisme

De invloed van de eurocentrische beweging is bijvoorbeeld de leidende rol van de EU in de wereld

  • Positivistische premissen van een superieure Europese beschaving/cultuur (universalistisch) waren te danken aan de positivistische geest, wetenschap, technologie, bureaucratie en dus de meest effectieve manieren om de natuur te beheersen.
  • Europa in het centrum van de wereld, wat betekent dat de wereld wordt geregeerd, bijvoorbeeld door de mensenrechten in de wereld te bevorderen.
Postkolonialisme

Invloed van de post kolonialistische beweging is bijvoorbeeld Zelfkritiek op imperiale geschiedenissen.

  • Het postkolonialisme houdt met name het eurocentrisme verantwoordelijk voor de gruwelijke realiteit van de Holocaust en van het lijden in de koloniën van de Europese rijken.
  • Postkolonialisten gebruiken woorden als genocide, bloedbaden, slavernij, racisme, gelijkheid van culturen en ze zeggen.
Monoculturalisme

De invloed van de monoculturalistische beweging is exclusief Europa en het sluiten van grenzen.

Nauw verwant aan de Verlichting en het eurocentrisme.

  • Het versterken van de EU via assimilatie en integratie/sociale cohesie, dit is dan het uithalen van de tribale aspecten van die immigranten (d.w.z. inburgeringscursus)
  • Migratie is een probleem; Migranten moeten assimileren om de vrijheid te behouden.
Multiculturalisme

Invloed van de multiculturalistische beweging is pluralistische demos, Europese diversiteit en open grenzen.

Kwam tot bloei toen gastarbeiders uit Spanje, Portugal en Griekenland kwamen.

  • Geeft vorm aan een Europese identiteit in overeenstemming met culturele diversiteit en beperkte mate van culturele assimilatie.

In de afgelopen decennia nauw verbonden met debatten over een supranationale of intergouvernementele EU.

Sociale bewegingen zoals de verlichting, de romantiek, het eurocentrisme en het monoculturalisme volgen nauwgezet de orde van moderne, typisch West-Europese instellingen, zoals soevereine staat, natievorming, het maatschappelijk middenveld en markten.

Nationalisme

Invloed van de nationalistische beweging is intergouvernementalisme, euroscepticisme en Europa in, van, door en voor naties

Naties als iets goeds (zie Romantiek), oorspronkelijk was het gebaseerd op het verzet tegen de rijken (Spaans, Habsburger, Ottomaans enz.). Het kolonialisme bracht rijkdom met zich mee die niet alleen in de zakken van het koningschap zou mogen belanden.

  • Naties als iets goeds (zie Romantiek), oorspronkelijk was het gebaseerd op het verzet tegen de rijken (Spaans, Habsburger, Ottomaans enz.). Het kolonialisme bracht rijkdom met zich mee die niet alleen in de zakken van het koningschap zou mogen belanden.
  • Maatschappij = Natie (de hoogste gemeenschap). Natie is een verzameling van ‘vaderlanden’ en een eenheid van provincies (‘länder’), niet alleen een land en een politiek concept.
  • Het moderne aspect is de zelfbeschikking, de strijd om soevereiniteit, loyaliteit is heilig voor nationalisten.
Cosmopolitanisme
  • Open grenzen, het verzoenen van nationale tegenstellingen, inclusie van de vreemdeling
  • Waarden zijn mededogen, gastvrijheid, empathie, vrede
  • Leef samen en creëer een nieuwe mensheid (multiculturalisme is zij aan zij leven)
  • Vereist een constante kritiek op de eigen ideeën, identiteit, maatschappij
  • Bevordert een samenleving van vreemden, schaft de nationale verzorgingsstaat af en bevordert wereldwijde empathie.
  • Bestuur door NGO’s, Internationale tribunalen, die reageren volgens kosmopolitische menselijke ideeën.
Literatuur: The dialectic between classicism and romanticism:

Harrington, A. (2004) ‘Ernst Troeltsch’ Concept of Europe’, Journal of Social Theory 7 (4): 479-498. At http://est.sagepub.com/cgi/content/abstract/7/4/479.

Ossewaarde, M. (2007) ‘The Dialectic Between Romanticism and Classicism in Europe’, European Journal of Social Theory 10 (4): 523-542. At http://est.sagepub.com/cgi/content/short/10/4/523

Literatuur: The dialectic between enlightenment and romanticism:

Cohen, A. (2010) ‘Myth and Myth Criticism following the Dialectic of Enlightenment’, European Legacy 15 ( 5): 583-599. At http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10848770.2010.501660

Habermas, J. (2001) ‘The Entwinement of Myth and Enlightenment. At http://mfs.uchicago.edu/adorno/readings/habermas.pdf

Horkheimer, M. and T. Adorno (1947) Dialectic of Enlightenment. A very short summary. http://frankfurtschool.wordpress.com/2008/02/28/summary-dialectic-of-enlightenment/

Kant, I. (1784) ‘What is Enlightenment.’ At http://www.sapere-aude.at/What%20is%20Enlightenment.pdf

Literatuur: The dialectic between Eurocentrism and postcolonialism:

Bhambra, G.K. (2007) ‘Sociology and Postcolonialism: Another `Missing’ Revolution?’, Sociology 41 (5): 871-844. At http://soc.sagepub.com/content/41/5/871.abstract

Finkielkraut, A. (2010) ‘Remembrance and Resentment’. http://yad-vashem.org.il/yv/en/education/languages/dutch/pdf/finkielkraut.pdf

McLennan, G. (2003) ‘Sociology, Eurocentrism and Postcolonial Theory,’ European Journal of Social Theory 6 (1): 69-86. At http://est.sagepub.com/content/6/1/69.short

Literatuur: The dialectic between multiculturalism and monoculturalism:

Amin, A. (2004) ‘Multi-ethnicity and the Idea of Europe’, Theory, Culture and Society 21 (2): 1-24. At http://tcs.sagepub.com/cgi/content/abstract/21/2/1.

Hartman, D. and J. Gerteis (2005) ‘Dealing with Diversity: Mapping Multiculturalism in Sociological Terms,’ Sociological Theory 23 (2) 218-240. At http://www.soc.umn.edu/~hartmann/Publications/mapping_2005st.pdf

Following newspaper articles.

http://www.guardian.co.uk/world/2010/oct/17/angela-merkel-german-multiculturalism-failed

http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/cameron-my-war-on-multiculturalism-2205074.html

http://euweekly.eu/2011/02/11/if-multiculturalism-is-dead-whats-the-point-of-the-eu/

Literatuur: The dialectic between cosmopolitanism and nationalism

Beck, U. and U. Grande (2007), ‘Cosmopolitanism: Europe’s Way Out of Crisis’, European Journal of Social Theory 10: 67-85. At http://est.sagepub.com/cgi/reprint/10/1/67

Ossewaarde, M. (2007) ‘Cosmopolitanism and the Society of Strangers’, Current Sociology 55 (3): 367-388. At http://csi.sagepub.com/cgi/content/abstract/55/3/367.

Bauman, Z. ‘Europe of Strangers’ http://www.transcomm.ox.ac.uk/working%20papers/bauman.pdf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *